Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu Bloomberg HT’nin sorularını cevapladı.
Eroldu, Çin’den gelen yeni yatırımlar hakkında rekabeti bozcu teşvikler olmaması gerektiğini söylerken, Türk otomotiv sanayinin rekabet etmeye hazır olduğunun altını çizdi.
Otomotiv üretime dair rakamları değerlendiren Eroldu, şunları söyledi:
“Rakamlar çok boyutlu iyi olan rakamlarımız da var, kötü olan rakamlarımız da var. Eylül ayında 3,4 milyar dolarla rekor bir ihracatın olduğu bir ay oldu. Tedarik sanayinin ihracatında artışın çok önemli olduğunu söylemek istiyorum. Otomotiv sanayi 26,4 milyar dolar ihracatla Türkiye’de en fazla ihracat yapan sektör oldu. Otomotiv sanayinin üretiminde azalma var. Geçen senenin ilk dokuz ayına göre bu sene ilk dokuz ayında yüzde7’lik kaybımız var. Üretimde bunun en büyük sebebi iç piyasadaki yerli üretim nakit satışların azalma olması. İlk dokuz ayda 6 puanlık bir gerileme var. Eylül ayında 8 puana çıktığını görüyoruz. İthalatçıların pazar payının arttırdığı bir 9 ay yaşadık. Bu da gelecek yatırımların istihdamlı koruması açısından iyi göstergeler değil”
“Kamyon üretimindeki azalma, Avrupa’daki yavaşlamanın göstergesi”
Kamyon üretimindeki düşüşün ekonomiye dair bilgi verdiğinin altını çizen Eroldu, “Türkiye’deki kamyon üretiminde önemli bir düşüş olduğunu görüyoruz. En önemli nedeni Avrupa’ya yapılan ihracattaki azalma geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 44’lük bir ihracat azalması var. Ekonominin gidişatı konusunda öncü sinyallerdir. Avrupa’da bir durgunluğun yavaşlamanı bir belirtisi olarak görüyoruz” diye ekledi.
“Lüks araç ve başlangıç seviyesindeki araç benzer vergi oranlarına tabii”
Düşüşlerin sebepleri hakkında da konuşan Eroldu, ÖTV oranlarına dikkat çekti. Eroldu, “ÖTV oranlarının güncellenmemesi sebeplerden biridir. Yerli üreticiler de hem yüksek enflasyonist ortamlarda yüzde 80 ÖTV dilimi ile araç satışı yapmaya çalışıyorlar. Yerli otomotiv üreticileri Türkiye’de B ve C segmentinde üretim yaparlar. Fiyatları ve maliyetleri en hassas olan müşteri kitlesinin olduğu satın alma gücünün en zayıf olduğu müşteri kitlesi ile iş yapan bir sektör. Vergilerin bu kadar yüksek olması lüks araçlarla başlangıç seviyesindeki araçların benzer vergi oranlarına tabii olması yerli üreticilerin pazar payını olumsuz etkiliyor” dedi.
“Yeni otomotiv yatırımlarına yönelik rekabeti bozcu teşvikler olmamalı”
Çinli yatırımcıların Türkiye’ye gelmesi konusunda değerlendirmede bulunan Eroldu, bunun otomotiv sanayisine katkısının olumlu olacağının altını çizerek şunları söyledi:
“Ülkeye yeni otomotiv yatırımların gelmesi konusunda çok mutluyuz. Türkiye’de 2 milyon 200 bin adet olan üretim kapasitesinin daha da yukarılara taşınmasıdır. Bu açıdan son derece önemli Çinli firmaların belli konularda teknolojik etkinlikleri de var. Bunların Türkiye’ye taşınması Türkiye’deki oyuncular için de gelişim fırsatı sunuyor. Rekabeti bozucu teşviklerin konmaması gerektiğini düşünüyoruz. Çinlilerle Türkiye şartlarında Türk otomotiv sanayi olarak rekabet etmeye hazırız çok önemli bir sorun olacağını düşünmüyoruz”