Japonya ekonomisi, üst üste ikinci çeyrekte de büyüyerek Temmuz-Eylül döneminde yıllık bazda yüzde 0,9 oranında genişledi. Bu büyümenin en önemli etkeni, iç talep ve tüketici harcamalarındaki artış oldu. Kabine Ofisi verilerine göre, Japonya'nın GSYH’sının yarısından fazlasını oluşturan özel tüketim, çeyreksel bazda yüzde 0,9 artış gösterdi ve beklentilerin oldukça üzerinde gerçekleşti. İç talep yıllık bazda yüzde 2,5 oranında yükselerek büyümeye 0,6 puan katkıda bulundu.
Buna karşın net dış talep büyümeye -0,4 puanlık bir negatif katkı sağladı. Zayıflayan yenin Japon ihracatını desteklemesi beklenirken, bu etkinin sınırlı kaldığı gözlendi. Yıl başında 160 yen seviyelerinde işlem gören Japon yeni, Japon ürünlerini denizaşırı piyasalarda daha ucuz hale getirerek ihracatı destekleme potansiyeli taşısa da, son çeyrekte bu etki sınırlı gerçekleşti.
Son iki çeyrekteki büyümeye rağmen, Japon ekonomisinin geçmiş dönemlerde zayıf genişleme ve daralma dönemleri arasında gidip gelmesi dikkat çekiyor. Ocak-Mart döneminde yüzde 0,6 oranında daralan ekonomi, bir yıl önceki büyümenin ardından halen kırılganlık sinyalleri vermekte.
Gelecek çeyreklerde yavaş büyüme beklentisi
Capital Economics'ten ekonomist Marcel Thieliant, Japonya ekonomisinin üçüncü çeyrekte ivme kaybettiğine dikkat çekerek, yavaş seyrin önümüzdeki çeyreklerde de süreceğini öngörüyor. Thieliant, tüketici harcamalarının artış göstermesine rağmen, büyüme hızının beklentilerin altında kalmaya devam edeceğini belirtti. Japonya Merkez Bankası’nın bu durumdan cesaret alarak gelecek ay bir faiz artırımına daha gidebileceğini de ekledi. Capital Economics, Japonya ekonomisinin 2025 yılında yüzde 0,8 büyüme ile potansiyeline yakın bir seviyede ilerleyeceğini tahmin ediyor.
State Street Global Advisors APAC ekonomisti Krishna Bhimavarapu ise Japonya'nın son GSYH verilerinin yavaşlayan bir ekonomiye işaret ettiğini ancak özel tüketimin dirençli kaldığını belirtti. Bu durumun, ekonomiyi canlandırmak için büyük teşvik paketlerine olan ihtiyacı azaltabileceğini vurgulayan Bhimavarapu, yine de ek bütçe planlamalarının devam edeceğini öngörüyor. Bhimavarapu ayrıca, Başbakan Shigeru Ishiba’nın yeni yönetiminin, yüksek ücret artışının önemine odaklanması gerektiğine işaret ediyor.
Japonya ekonomisindeki büyüme eğilimi, tüketici harcamalarının desteğiyle sürse de, düşük hızda seyreden genişleme ve dış talepteki dalgalanmalar, ekonominin daha güçlü adımlarla desteklenmesi gerekliliğini gündeme getiriyor.